1. Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Su ve İnsan Kısa Film Yarışması
22 Mart 2026
Son Başvuru - 23 Şubat 2026
Düzenleyen
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü
https://www.koski.gov.tr/duyuru/dunya-su-gunu-su-ve-insan-temali-yarisma-duyurusu-2026-02-04-52
dunyasugunu @ dsi.gov.tr
Kısa Film Yarışması Yapılmadı (Ödül Alan Filmler Açıklanmadı)
Jüri Açıklanmadı
22 MART DÜNYA SU GÜNÜ DERECEYE GİREN ESERLER
Afiş Yarışması
1. Melisa DURMUŞ / İSTANBUL
2. Fatma Zehra APA / KONYA
3. Simanur DEMİR / KARS
Fotoğraf Yarışması
1. Muhammet ÖZEN / KONYA
2. Serdar AYDIN / BARTIN
3. Ahmet Fatih SÖNMEZ / VAN
Resim Yarışması
1. Arven AKDAĞ – Artuklu Noter Cevdet Altuğ Ortaokulu /Mardin
2. Esila BİLEN – İsmail Enderuni Ortaokulu/Ankara
3. Nisa Nur YILMAZ – Şehit Süleymanbey Ortaokulu/Balıkesir
Kompozisyon Yarışması
1. Zeynep VURAL - Özel Çamlıca Koleji Kampüs Ortaokulu/Malatya
2. Mehmet Akif YAVUZ – Gazipaşa Ortaokulu/Gümüşhane
3. Defne DURSUN – Özel Antalya İstek Konyaaltı Ortaokulu/Antalya
17.03.2026
SU VE İNSAN TEMALI DÜNYA SU GÜNÜ KUTLAMA TÖRENİ GERÇEKLEŞTİRİLDİ
25.03.2026 / Gösterim Sayısı : 1747 / Arşiv
‘Su ve İnsan’ temalı 2026 yılı Dünya Su Günü, Tarım ve Orman Bakanı İbrahim
Yumaklı’nın katılımlarıyla düzenlenen törenle kutlandı.
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü konferans salonunda düzenlenen kutlama
programına; Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu Başkanı Vahit Kirişci, Tarım ve
Orman Bakan Yardımcısı Ebubekir Gizligider, DSİ Genel Müdürü Mehmet Akif Balta,
Akademisyenler, Tarım ve Orman Bakanlığı ve DSİ çalışanları ile basın mensupları
katıldı.
Merasim ‘su ve insan’ temalı kısa film gösterimi ile başladı. Günün anlam ve
önemini vurgulayan konuşmaların ardından, DSİ tarafından düzenlenen afiş,
fotoğraf, resim ve kompozisyon yarışmalarında dereceye girenlere ödülleri takdim
edildi.
Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı, “Su, tarihin hem mürekkebi hem de
kâğıdıdır.”
Konuşmasına ‘su ve insan’ temasına vurgu yaparak başlayan Tarım ve Orman Bakanı
İbrahim Yumaklı, “İnsan suyla var olmuş, suyla medeniyet kurmuş, suyla
kalkınmıştır” dedi. Suyun sadece doğal bir kaynak olmadığını ifade eden Bakan
Yumaklı, “Su; hayatın kendisidir. Sağlıktır, gıdadır, enerjidir, güvenliktir ve
gelecektir” ifadelerini kullandı.
Su, tarihin hem mürekkebi hem de kâğıdıdır diyen Bakan Yumaklı sözlerini şöyle
sürdürdü, “Mısır’da binlerce yıl önce suyu yükseltmek için kullanılan ‘Arşimet
Vidası’nın yakın zamanlara kadar kullanıldığını görüyoruz. Bu, insanlığın en
eski ‘teknoloji’ cümlelerinden biridir: ‘Suyu yerinde tutamazsan, onu akılla
yükseltirsin.’ Mezopotamya’da insanlar suyu sadece kanallarla değil, haritalarla
yönetiyordu. Şehir planlarının içinde su yollarının isimleri yazılıydı. Yani
insanlık suyu sadece kazmayla değil, aklıyla yönetmeye başlamıştı. Anadolu’ya
baktığımızda ise bu hikâye daha gurur verici bir hâl alır. Dünya Sulama Mirası
Listesi’ne girmiş Çorum’daki Hitit Barajı yaklaşık 3.200 yıl önce inşa edildi.
Yine aynı listede yer alan Van’daki Şamran Kanalı, 53 kilometre boyunca suyu
hayatla buluşturdu ve bugün hâlâ kullanılmaktadır.”
Su ve insan ilişkisini Osmanlı ve Cumhuriyet döneminden verdiği örneklerle
anlatan Bakan Yumaklı, Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün ‘İktisadiyatımızın ana
tedbirlerinden olan Su İşleri Umumi İdaresinin fenni kabiliyet ve kudreti, çok
sağlam kurulmalıdır.’ sözüne atıfta bulunarak günümüzde Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğünün bu vizyonun devamı olduğunu kaydetti.
“Barajlar bir milletin yarınına yazdığı güven mektuplarıdır.”
DSİ’nin ülkemize kazandırdığı dev barajlardan bahseden Bakan Yumaklı, “Barajlar
bir milletin yarınına yazdığı güven mektuplarıdır” İfadelerini kullandı. DSİ’nin
Cumhuriyetin kuruluşundan bugüne kadar 7,7 trilyon lira maliyetli 18 binden
fazla su tesisini ülkemize kazandırdığını hatırlatan Bakan Yumaklı, bu
yatırımların %60’ından fazlasının son 23 yılda yapıldığını aktardı.
Suyu akıllı kullanmayı hedeflediklerini belirten Bakan Yumaklı, basınçlı borulu
sistemler sayesinde yılda, yaklaşık 10 milyar metreküp su tasarrufu
sağlandığının altını çizdi. Son 23 yılda DSİ tarafından döşenen boruların
uzunluğunun 120 bin kilometreyi aştığını ifade eden Bakan Yumaklı, şu ifadeleri
kullandı, “Bu borularla dünyanın etrafını üç kez dolaşabilirsiniz. Artık suyu
yalnızca borularla değil, veriyle de yönetiyoruz. Yapay zekâ destekli
sistemlerle; toprak nemini ölçüyor, yağışı takip ediyor, sulamayı otomatik
olarak yönetiyoruz.”
“2025 yılına barajlarımızda 10 milyar metreküp daha az suyla girdik.”
Dünyada kullanılabilir su miktarının son derece kısıtlı olduğunu ifade eden
Bakan Yumaklı, doğanın suyu bol değil, ölçülü verdiğini, iklim değişikliği ile
birlikte durumun daha da zorlaştığını kaydetti. Bakan Yumaklı 2025 yılında
yaşanan kuraklık ile alakalı şu bilgileri verdi, “Son yıllarda; sıcaklıklar
artıyor, yağışlar azalıyor, kar örtüsü küçülüyor. Kar aslında bu ülkenin doğal
barajıdır. Ama o doğal barajımız da küçülmektedir. 2025 yılına barajlarımızda 10
milyar metreküp daha az suyla girdik. Bu sadece bir sayı değildir. Bu su, 125
milyon insanın yıllık içme suyu ihtiyacına eşittir. 2025 yılında; Konya Bağbaşı
Barajı’nda su kalmadı. Eğirdir Gölü bin yıl sonra ilk kez ikiye ayrıldı. Çatalan
Barajı tarihinin en düşük seviyelerini gördü. Bütün bunlar bize tek bir gerçeği
söylüyor, ‘Kuraklık artık kapımızdaki bir misafir değildir. Kuraklık artık
evimizin içindedir.’
Türkiye’nin kuraklıkla mücadelede hazırlıksız olmadığını ifade eden Bakan
Yumaklı, bugüne kadar kurulan barajlar, göletler, sulama projeleri sayesinde
kuraklığın etkilerini büyük ölçüde hamdolsun yönettik, dedi.
Artık yeni bir dönem girildiğini ve bu dönemin adının ‘Suyu Koruma Dönemi’
olduğunu vurgulayan Bakan Yumaklı, “Çünkü bugün şehirlerde kullanılan suyun
yaklaşık %31’i kayıp ve kaçak olarak kaybolmaktadır. Yani bazı şehirlerde
barajdan çıkan her üç bardak sudan biri, vatandaşa ulaşmadan kayboluyor. Artık
suyu yalnızca doğal bir kaynak olarak değil, stratejik bir varlık olarak görmek
zorundayız. Bu doğrultuda üzerinde çalışılan Su Kanunu; suyu stratejik ve
korunması gereken bir varlık olarak ele alan, modern ve bütüncül bir yönetim
anlayışı getirecektir” ifadelerini kullandı.
“Türkiye Sulamaları Merkez Birliği kurmayı planlıyoruz”
Ülkemizde sulama alanlarının çok parçalı bir yapı tarafından yönetilmesinin
verimsizliğe sebep olduğunu belirten Bakan Yumaklı, bu nedenle Türkiye
Sulamaları Merkez Birliğinin kurulmasının planlandığını duyurarak şu bilgileri
verdi, “Bu yapıyla sulama işletmesi, bütçe, bakım ve su dağıtımını tek çatı
altında toplayacak, merkezden planlanan ve sahada bölgesel olarak uygulanan daha
etkin bir yönetim modeli oluşturacağız. Böylece bakım süreçleri hızlanacak ve su
kullanımında verimlilik artacak.”
Konuşmasında su verimliliği seferberliğine de değinen Bakan Yumaklı şu ifadeleri
kullandı, “Emine Erdoğan Hanımefendi’nin himayelerinde başlattığımız Su
Verimliliği Seferberliğinin, artık sadece ülkemizin değil, dünyanın gündeminde
de yer tutması için çalışıyoruz. Ulusal Su Kurulumuzda alınan kararla, kurumakta
olan göllerimiz için Eylem Planlarımızı teker teker devreye alıyoruz. Biz
biliyoruz ki, suya dair her kararımız; sofradaki ekmeğin bereketine, şehirdeki
huzura, gelecekteki güvenliğimize dokunur. Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip
Erdoğan’ın dediği gibi, Suyumuzu korumakla vatanımızı korumak arasında mahiyet
itibarıyla hiçbir fark yoktur.”
Devlet Su İşleri Genel Müdürü Mehmet Akif Balta, “Küresel ölçekte dört milyar
insan yılın en az bir döneminde ciddi su sıkıntısı yaşamaktadır.”
Kutlama merasiminde bir konuşma yapan Genel Müdür Balta, insanlık tarihi boyunca
hiçbir doğal kaynak su kadar hayati, su kadar stratejik ve su kadar vazgeçilmez
olmamıştır. Çünkü suyun bir alternatifi yoktur, dedi.
İnsanlığın doğrudan erişebildiği tatlı su miktarının dünyadaki toplam suyun
yüzde 1’inden daha az olduğunu hatırlatan Genel Müdür Balta, yani aslında bütün
medeniyetler, bütün ekonomiler ve yaklaşık 8 milyar insan gezegenimizde bulunan
bu %1’lik su dilimi ile hayatını sürdürmektedir, dedi.
Günümüzde dünyanın su konusunda tarihinin en kritik dönemlerinden birini
yaşadığını kaydeden Genel Müdür Balta şu bilgileri paylaştı, “Birleşmiş
Milletler ve uluslararası su raporlarına göre: Bugün dünyada yaklaşık 2,2 milyar
insan güvenli içme suyuna erişememektedir. 3,5 milyardan fazla insan güvenli
hijyen ve sağlık hizmetlerinden yoksundur. Küresel ölçekte 4 milyar insan yılın
en az bir döneminde ciddi su sıkıntısı yaşamaktadır. Daha da çarpıcı olan ise şu
gerçektir, eğer mevcut tüketim alışkanlıkları böyle devam ederse 2030 yılına
kadar mevcut kaynaklar dünyadaki su talebini karşılayamaz hale gelecektir.”
Su yalnızca çevresel bir mesele değildir, diyen Genel Müdür Balta, “Su; gıda
güvenliği, enerji üretimi, sanayi gelişimi, şehirlerin sürdürülebilirliği ve
hatta küresel barış ile doğrudan ilişkilidir. Nitekim, Sayın Cumhurbaşkanımız
Recep Tayyip Erdoğan’ın da ifade ettiği gibi: ‘Su hayattır, su vatandır.’
Gerçekten de su, bir milletin kalkınmasının, refahının ve geleceğinin en temel
güvencelerinden biridir” ifadelerini kullandı.
“Suyu gelecek kuşaklara bırakılacak bir emanet olarak görüyoruz.”
Dünya Su Gününün bu yılki temasına değinen Genel Müdür Balta, “Bu tema bize, çok
temel bir gerçeği hatırlatmaktadır: İnsan sudan ayrı düşünülemez. İnsanoğlu
doğduğunda suyla karşılanır. Hayatını suyla sürdürür. Veda ettiğinde yine suyla
uğurlanır. İnsan bedeninin yaklaşık %60’ı sudur. Yani aslında insanın kendisi de
bir bakıma sudan ibarettir” dedi.
Genel Müdür Balta konuşmasını şu ifadelerle sonlandırdı. “Bizler suyu sadece
tüketilen bir kaynak olarak değil, gelecek kuşaklara bırakılacak bir emanet
olarak görüyoruz. Dolayısıyla suyun tasarruflu kullanılması, israfının önlenmesi
ve su kaynaklarının korunması hepimizin ortak sorumluluğudur. Şeyh Edebali’nin
asırlar öncesinden dile getirdiği, ‘İnsanı yaşat ki devlet yaşasın’ sözünden
hareketle biliyoruz ki, insanı yaşatmanın yolu da hayatın kaynağı olan suyu
korumaktan geçmektedir.”
Dünya Su Günü “Su ve İnsan” Temalı Yarışma Duyurusu
Birleşmiş Milletler Genel Kurulu kararıyla her yıl 22 Mart günü Dünya Su Günü
olarak, farklı tema başlıkları altında kutlanmaktadır. 2026 yılı Dünya Su Günü
teması “Su ve İnsan” olarak belirlenmiştir.
Bu kapsamda, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü (DSİ) tarafından tüm
vatandaşlarımızın katılımına açık olmak üzere “Su ve İnsan” temalı Afiş,
Fotoğraf ve Kısa Film Yarışması düzenlenmektedir.
Yarışmaya ilişkin şartnameler ekte yer almakta olup, detaylı bilgilere www.dsi.gov.tr
adresinden ulaşılabilmektedir.
Yarışmaya katılmak isteyenlerin, 23.02.2026 tarihi mesai bitimine kadar Katılım
Formu ve Muvafakatnameyi doldurup imzalayarak, eserleri ile birlikte dunyasugunu@dsi.gov.tr
adresine göndermeleri gerekmektedir.
22 MART DÜNYA SU GÜNÜ KISA FİLM YARIŞMASI
T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından
düzenlenen "Su ve İnsan" temalı Kısa Film Yarışması'na katılım herkese açıktır!
Her yaştan amatör veya profesyonel katılımcılar başvurabilir
Bireysel olarak kısa film hazırlayabilirsin
Film konusu: Su ve İnsan